Aikuisopettajien liitto AKOL ry

Aikuisopettajien liitto AKOL ry. on reilu 50 vuotta vanha liitto. Liitolla on pitkät perinteet aikuiskoulutuksen edunvalvojana. Meillä on ympäri Suomea noin 40 jäsenyhdistystä ja jäseniä näissä on noin 2100. Jäsenemme työskentelevät pääosin ammatillisessa koulutuksessa kuntapuolella, ammatillisessa aikuiskoulutuksessa yksityisissä aikuiskoulutuskeskuksissa tai aikuiskoulutusta tarjoavissa organisaatioissa sekä kansalaisopistoissa tai muissa vapaan sivistystyön oppilaitoksissa.

Aikuisopettajien työ voi olla hyvin monenlaista. Koulutuksissa voivat vilistä mm. seuraavat termit: maahanmuuttajien kotoutumiskoulutus, ammatillinen koulutus (perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot), lyhytkoulutukset, oppisopimus, työvoimakoulutus, tutkintoon johtamaton koulutus, henkilöstökoulutukset, maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidottomien koulutus, kansalaisopistojen erilaiset kurssit jne. Opettajien opiskelija-aines ja työympäristö voivat olla siis hyvin erilaiset.

Aikuisopettajien liitto AKOL ry:n tehtävänä on toimia aikuiskoulutuksen alalla toimivien jäseniensä edunvalvojana. AKOL järjestää vuosittain AktiiviOPET-seminaarin ja edunvalvontakoulutuksen. Jäseniä on mukana myös yhteistyötahojen koulutuksissa kuten esim. Kansalaisopistojen liiton järjestämässä Tammiseminaarissa. Vuosikokouksen yhteydessä huhti-toukokuussa on myös lyhyt seminaariosuus. Useina vuosina on järjestetty opintomatka ulkomaille. Jäsenistöllä on mahdollisuus hakea stipendiä koulutuksiin, kursseihin ja opintomatkoihin yms. OKKA-AKOL stipendirahastosta kerran vuodessa.

Tällä hetkellä jäsenistöä puhututtavat työhyvinvointi, kuntapuolen vuosityöaika, reformin toteutuminen ja tulevat työehtosopimusneuvottelut (niin kunta- kuin yksityisellä puolella). Nämä asiat luonnollisesti työllistävät myös liiton aktiivitoimijoita. Jäsenemme työskentelevät useissa eri työehtosopimuksissa ja se tuo oman haasteensa edunvalvontaan. Tulevissa neuvotteluissa riittää työsarkaa ja olemme aktiivisesti mukana tavoiteasettelussa.

Liiton puheenjohtajana toimii Maarit Rahkola (Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä), varapuheenjohtajana Mirva Salokorpi (Oulun seudun ammattiopisto) sihteerinä Elina Byckling (Amiedu). Liitossa toimivat myös omat työehtosopimusneuvojat.

Maarit Rahkola, puheenjohtaja

www.akol.fi