Uusi kunnan OVTES ja tulevien kuntavaalien tavoitteita

OAO:n hallitus sai selostuksen 28.5. hyväksytystä kunnan opetusalan työ- ja virkaehtosopimuksesta OVTES:sta. Tärkeitä OAO:n tavoitteita saavutettiin, vaikka osa niistä jäi saavuttamatta. Vuosityöaikasopimukseen saatiin parannuksia, vaikka korjattavaa vielä jäikin. Sopimuksen kustannusvaikutus on samantasoinen kuin yksityisellä sektorilla. Yleiskorotukset, paikallinen järjestelyerä ja kustannuksia työantajalle aiheuttavat sopimusmuutokset muodostavat sopimuksen kustannusvaikutuksen.

OAO:n hallitus pohti OAJ:n kuntavaalitavoitteita OAO:n kannalta. Kuntapäättäjät ovat usein päätöksentekijöinä oppilaitoksissa, vaikka ne olisivat kuntayhtymiä, osakeyhtiöitä tai säätiöitä – eivät siis pelkästään kunnan omissa oppilaitoksissa. Toisen asteen ammatillinen koulutus ja ammattikorkeakoulut tuottavat osaavaa työvoimaa kunnan palvelukseen ja kunnan alueella oleville yrityksille. Ne varmistavat kunnan elinvoimaa. Vapaa sivistystyö ja taiteen perusopetus ovat kuntalaisten osaamiselle ja hyvinvoinnille tärkeitä palveluita lapsista ikäihmisiin asti. Kuntapäättäjät huolehtivat palveluiden toimintaedellytyksistä.

SAK järjestää ammatillisten opettajien työelämäpäivät 2.-3.10.2020 Helsingissä. Ilmoittautuminen on alkanut. Ohjelman ja ilmoittautumislinkin löydät OAO:n sivuilta. SAK kustantaa majoituksen ja ruokailut. Valtakunnalliset yhdistykset kertovat jäsenilleen, miten ne osallistuvat osallistumisesta aiheutuviin muihin kustannuksiin.

OAO:n hallitus piti kevätkauden viimeisen kokouksensa 3.6.2020.

OAO toivottaa hyvää kesää!

Tapahtuma | 23.4.2024

OAO TVK 23.4.2024