Vuoden ammatillinen opetusteko

Vuoden ammatillinen opetusteko -tunnustuksella OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO ry (OAO) haluaa nostaa ammatillisen, ammattikorkeakoulun, taiteen perusopetuksen ja vapaan sivistystyön tekemän monipuolisen työn esille.

Tiedämme, että ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa ja hyvää tapaa hoitaa vaativaa opettajan tehtävää. On tärkeää, että me kaikki jaksamme tehdä tätä työtä hyvin, jotta saamme rakennettua opiskelijoille mahdollisuuden menestyä elämässään.

Vuoden 2023 ammatillisena opetustekona OAO:n hallitus päätti palkita Tampereen seudun ammatilliset opettajat ry:n esityksestä Matti Mäkelää (TREDU) Mervi Juntusta ja Pasi Vehniäistä (TAMK) heidän työstään kahden eri koulutusasteen välisestä työelämälähtöisestä ja käytännönläheisestä yhteistyöstä. Yhteistyö koskee aloja, joissa uhkaavat ja väkivaltaiset tilanteet sekä hätäensiavun vankka osaaminen ovat työelämän todellisuutta lisääntyvässä määrin.

Annettuihin aiheisiin liittyen ensihoidon ja turvallisuusalan opiskelijat toivat esille osaamistaan sekä asioita, mihin koulutuksessaan haluaisivat lisäosaamista kohdatessaan uhkaavia ja väkivaltaisia tilanteita. Opiskelijat suunnittelivat ja valmistivat toisilleen opetustuokiot opettajien ohjauksessa. Tämä kokosi yhteen jo aikaisemmin opiskelijoiden omalla alalla oppimat asiat. Opetustuokioita järjestettiin Tredussa sekä TAMK:ssa.

Opetusteko kahden eri koulutusasteen opettajien kesken toi esille ja lisäsi käytännön työelämäosaamista ja kehittää alojen koulutusta. Tunnustuksen saajat palkitaan yhteensä kahdentuhannen euron tunnustuksella.

Palkinto myönnettiin Educa-messuilla Ammatillisen seminaariosuuden alussa 27.1.2024 Helsingin Messukeskuksessa.

Lisätietoja: Lauri Hietalahti