Educa 25 vuotta – OAO mukana!

Suomen suurin opetusalan tapahtuma Educa täyttää 25 vuotta! OAO:lla on tänäkin vuonna messuilla oma osasto 6e30. Messuosastolla on tuttuun tapaan sekä asiaa että viihdettä. Livekaraoke ja onnenpyörä vuorottelevat perjantaina ja lauantaina. Taitavien muusikoiden säestämänä pääset laulamaan karaokea livenä ja pyöräyttämällä onnenpyörää voit testata onneasi. Tule keskustelemaan ammatillisten opettajien ajankohtaisista asioista, tutustumaan valtakunnallisten yhdistysten toimintaan, tapaamaan tuttuja ja vastaamalla muutamiin kysymyksiin pääset osallistumaan mainioiden palkintojen arvontaan.

Juhlavuoden Educa järjestetään 24.–25.1.2020 ja pääteemana on Hyvinvointi opinpoluilla, työssä ja elämässä. Ohjelma on nyt julkaistu kokonaisuudessaan Educa2020-sivulla. Ohjelmaa on tarjolla todella paljon ja hyvinvointiteeman lisäksi ohjelmassa on myös paljon tarjontaa ammatillisen opetuksen kentältä. Ohessa muutama poiminta.

Perjantaiaamuna klo 10.00 Tieto-lavalla Musiikkia ja tanssia – Taiteen ja kulttuurialojen ammatillinen erityisopetus -kokonaisuus alkaa ammattiopisto Liven musiikki- ja tanssialan opiskelijoiden musiikki- ja tanssiesityksellä. Samalla tarjotaan tietoa kulttuurialojen ammatillisesta erityisopetuksesta ja sen hyödyntämisestä. Esityksestä vastaavat Liven Musiikin osaamisalan opiskelijat.

Oppivelvollisuuden pidentäminen ja ammatillisen osaamisen varmistaminen ovat olleet keskusteluissa pitkään ja teema on esillä monipuolisesti Educassa. Messujen avajaisissa Visio-lavalla klo 10.30-11.15 on tarjolla Puhetta oppivelvollisuudesta. Nuoret puheenjohtajat haastavat oppivelvollisuuskeskusteluun asiantuntijoita ja päättäjiä Mukana ovat SOOL:n, Sakki ry:n ja Lukiolaisten liiton puheenjohtajat sekä puheenjohtaja Olli Luukkainen (OAJ), opetusministeri Li Andersson ja pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen (OPH) sekä johtaja Terhi Päivärinta (Suomen Kuntaliitto).

OAJ:n tavoitteet oppivelvollisuuden pidentämiseen – miten pidennys pitäisi toteuttaa. Oppivelvollisuuden laajentamiseen liittyvä teemakeskustelu on perjantaina klo 12.15 – 12.45. Tule kuulemaan, mitä muita muutoksia pidempi oppivelvollisuus OAJ:n mielestä tarkoittaa opiskelijalle, opettajalle sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille? Keskustelussa ovat mukana Päivi Koppanen, Petri Kääriäinen ja Nina Lahtinen.

Paneelikeskustelu aiheesta Suomalaisen työn tulevaisuus ja ammatillinen osaaminen on Taito-lavalla klo 16.45-18.15. Kokonaisuudessa kuullaan suomalaisen työn tulevaisuudesta ja siihen vaikuttavista muutosvoimista sekä kurkistetaan myös työn muutokseen kansainvälisestä näkökulmasta. Mukana keskustelussa myös toimitusjohtaja Tero Lausala (Suomalaisen Työn Liitto), kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Penttinen (Akava), kehittämispäällikkö Juha Antila (SAK), erityisasiantuntija Maarit Kallio-Savela (Suomen Kuntaliitto), puheenjohtaja Päivi Koppanen (OAO), johtaja Laura Rissanen (Sivista), opiskelija Saana Simonen (STTK) sekä puheenjohtaja Elias Tenkanen (Sakki ry). Paneelikeskustelua vetää puheenjohtaja Iivari Korkala, OSKU ry.

Lauantaina klo 13.15-15.30 ohjelmassa on ammatillisen koulutuksen seminaari otsikolla Jatkuva oppiminen uudistaa aikuisten kouluttautumisen kokonaisuutta. Elinkeinorakenteen muuttuminen edellyttää jokaiselta uusia taitoja ja vastaaminen jatkuvan oppimisen haasteeseen vaatii koulutuksen järjestäjiltä suunnitelmia vastata tähän tarpeeseen. Seminaarissa tarkastellaan opettajan työn suuntaa hankkeiden valossa, hyvää johtamista muuttuvassa oppimisympäristössä ja kompetenssikohmeloa. Paneelikeskustelun teemana on jatkuvan oppimisen haaste ja keskustelijoina mm. puheenjohtaja Maarit Rahkola (AKOL ry) ja eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Paula Risikko, Aija Töytäri (OKM), Teija Felt (TEM). Seminaari on tilassa 103.

Opettajan työn muuttuminen, työhyvinvointi ja työssäjaksaminen, johtaminen, tekijänoikeusasiat sekä tietysti ammatillisen toisen asteen vuosityöaika ovat myös mukana Educassa. Tutustu koko ohjelmaan educa.messukeskus.com ja poimi omat valintasi.

Rekisteröidy mukaan vuoden päätapahtumaan. Kun teet sen ennakkoon, vältyt jonottamiselta!