SKO - Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajat ry

Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajat SKO ry edustaa nimensä mukaisesti lähinnä kaupan ja kulttuurin koulutusaloilla toimivia opetusalan tehtävissä olevia jäseniään, mutta myös muita, näiden koulutusalojen lähellä olevien alojen ammatillisia opettajia. SKOn jäsenistö toimii sekä ammattikorkeakouluissa että ammatillisella toisella asteella.

Meitä on SKOssa reilu 2000 jäsentä ja meillä on Akavatalossa oma toimisto, jossa työskentelee kaksi henkilöä. Itse aloitin SKOn uutena puheenjohtajana tammikuun alussa, ja tämä alkuvuosi onkin kulunut vauhdikkaasti edunvalvontaan, toimistotehtäviin ja jäsenistöömme liittyvien asioiden parissa. SKOssa toimii aktiivinen kuusihenkinen hallitus minun ja varapuheenjohtajamme lisäksi. Meillä on myös omat palvelussuhdeneuvojamme, jotka auttavat jäsenistöämme palvelussuhteisiin liittyvissä pulmatilanteissa.

Sen lisäksi että toimimme aktiivisesti edunvalvontaan ja koulutuspolitiikkaan liittyvissä asioissa muiden ammatillisten kanssa OAO:ssa, järjestämme myös omaa koulutusta aktiivitoimijoillemme, yhteysopettajillemme ja luottamusmiehillemme. Toimimme tehokkaasti myös ison OAJ:n eri toimielimissä ja meillä on mm. viisi edustajaa OAJ:n valtuustossa.

SKO järjestää joka toinen vuosi SKO-päivät, jotka kokoavat yhteen kaupan ja kulttuurialojen opettajia, senioreitamme ja tärkeimpien sidosryhmiemme edustajia. Seuraavat SKO-päivät ovat vuorossa keväällä 2020 ja niiden ohjelmaa suunnitellaan parhaillaan. SKO tarjoaa jäsenetuna mahdollisuuksia viettää vapaa-aikaa omissa lomakohteissamme. Tämä on jäsenistömme suuressa suosiossa. Lisäksi SKO järjestää mukavia kulttuuri- ja urheilutapahtumia.

Tärkeintä on kuitenkin toimia yhteistyössä ammatillisen edunvalvonnan hyväksi.

SKOn  puheenjohtajana toimii Ulla Kangasniemi (Lapin ammattikorkeakoulu) ja varapuheenjohtajana Arto Anetjärvi (SASKY koulutuskuntayhtymä).

Ulla Kangasniemi, puheenjohtaja

sko.oaj.fi